Kursy jachtu względem
wiatru.
Wiatr wywołany warunkami meteorologicznymi i ukształtowaniem terenu, w
odniesieniu do nieruchomego jachtu, nazywamy
wiatrem rzeczywistym. Ruch powietrza wynikający z poruszania się
jachtu i przeciwny do kierunku jego ruchu, określany jest jako
wiatr własny. Wypadkową wiatru
rzeczywistego i własnego jest wiatr pozorny.
Jest to wiatr bezpośrednio działający na żagiel. Siła i kierunek
wiatru pozornego zmieniają się w zależności od prędkości jachtu oraz
kursu względem wiatru. Wskaźnikiem wiatru pozornego jest wimpel, lekka
chorągiewka przymocowana do topu masztu.
|
Ogólny schemat
przedstawiający kursy jachtu względem wiatru:
1 - bajdewind,
2 - półwiatr,
3 - baksztag,
4 - fordewind.
Kursy bajdewind i półwiatr nazywa się kursami ostrymi, a baksztag i
fordewind - kursami pełnymi. Od kursu półwiatr do kursu bajdewind siła
wiatru pozornego wzrasta w stosunku do siły wiatru rzeczywistego. Wiatr
pozorny, z wyjątkiem kursu fordewind, jest zawsze ostrzejszy (bardziej
od dziobu) niż wiatr rzeczywisty.
Burta nawietrzna to ta, na którą wieje wiatr, a przeciwna to burta
zawietrzna.
Zmianę kursu jachtu w kierunku wiatrów pełniejszych, tj. od bajdewindu
do fordewindu, nazywa się odpadaniem, zmianę kursu jachtu w kierunku
wiatrów ostrzejszych, tj. od fordewindu do bajdewindu - ostrzeniem.
Wyróżnia się prawy i lewy hals. Prawym halsem nazywa się kurs, podczas
którego wiatr wieje z prawej burty, a lewym halsem - gdy wiatr wieje z
lewej.
|
|